Davant l’expectativa d’un estiu més dur i perjudicial socialment parlant quant al turisme i les seves conseqüències, llancem a les xarxes socials una campanya per recollir i compartir la percepció veïnal del fenomen. No tolerarem #CapMésEstiuComAquest.

A la Barcelona hiperturistitzada estem vivint una gran contradicció. Per una banda, l’opinió pública és cada dia més conscient de les greus conseqüències socials de la indústria turística (des d’habitatge fins condicions laborals passant per saturació del transport públic, contaminació, monocultiu econòmic…). Per l’altra, patim els estralls d’un nou estiu rècord en termes d’afluència turística, amb una acceleració d’allò més preocupant.
Ja fa setmanes i mesos que la percepció veïnal (saturació al carrer, ubiqüitat de trolleys pujant i baixant les escales de les nostres finques, cues al bus a l’aeroport, rècord d’oferta Airbnb…) i les projeccions de negoci (ocupació hotelera, aparició constant de noves línies aèries, increment en l’arribada de creuers al Port, etc.) ens adverteixen que un any més veurem, viurem i patirem una saturació turística més gran i perjudicial que cap any anterior. Però és que, a més, la tendència sembla agafar cada vegada més acceleració.
La recent enquesta de percepció del turisme va determinar que ja som més les persones residents a Barcelona que optem per una limitació d’aquesta indústria que aquelles que prefereixen continuar atraient més turistes. L’últim baròmetre municipal mostra el turisme com el primer problema de la ciutat. Probablement l’ABTS i altres col·lectius hem contribuït a aquesta presa de consciència col·lectiva per part del veïnat, però no hi ha dubte que el principal argument en aquest sentit és la duríssima realitat social derivada d’un monocultiu turístic cobdiciós i despietat.
Aquest gir en l’opinió pública, impensable fa pocs anys, viu en flagrant contradicció amb la tendència actual: no estem veient decreixement turístic a la ciutat, ni tan sols un fre; aquesta indústria salvatge continua creixent i cada vegada ho fa més ràpidament. Mentrestant, òbviament, la indústria i els lobbies es dediquen a tapar-se les vergonyes amb una falsa turismefòbia que en realitat apunta a la seva fòbia al veïnat organitzat i exigent.
Davant d’aquest dur panorama, ho tenim clar: no volem #CapMésEstiuComAquest. Volem i necessitem #DecreixementTurístic JA, desplaçament de part del pes del turisme a la nostra economia cap a alternatives més justes, respectuoses i distributives, condicions laborals dignes, domesticació dels lobbies i, en definitiva, una ciutat per viure-hi i no per explotar el seu territori i la seva població en benefici d’uns pocs.
Us convidem doncs a compartir des de ja les vostres fotos, crítiques i desitjos a les xarxes socials sota el hashtag #CapMésEstiuComAquest, convenientment acompanyat per altres clàssics nostres o vostres: #DecreixementTurístic, #ProuHotels, #EnsQuedem, #PisosTurístics, #AbúsTurístic, #EnsPlantem, #StopCreuers, #NoEnsFaranFora, #ForaLobbies…
Advertisements