El turisme és el responsable del 8% de les emissions mundials de CO2, una xifra similar a les emissions generades per la indústria de l’automòbil i equivalent al cinquè país més contaminat del món. Barcelona es compta entre les vint ciutats amb més turistes del món, amb 30 milions de turistes a l’any. L’activitat turística hi genera 9,5 milions de tones de CO2, dels quals el 95,9% correspon al transport d’arribada i sortida, principalment l’avió. A això s’hi afegeixen les emissions de les 830 escales de creuer anuals.

Ja fa temps que hi ha un consens social a la ciutat sobre els danys socials que provoca el turisme de masses en termes d’expulsió de veïnes, explotació laboral, contaminació ambiental, desaparició de comerç, precarització vital, problemes de salut, saturació de carrers i del transport públic… Cal que siguem conscients que, a més, contribueix fortament al canvi climàtic i que, per tant, en l’actual moment d’emergència, s’ha de prescindir d’aquest turisme de masses que enriqueix a unes poques mans mentre precaritza la gent, explota el territori i col·lapsa el planeta.

Malgrat el canvi radical en la percepció social del turisme de masses per part de la població de Barcelona, la turistització continua creixent, com ho fa de manera gairebé ininterrompuda des de fa dècades. El 2018, el nombre de creueristes va augmentar un 12%, el de viatges en avió al Prat un 5% i el nombre de turistes a la ciutat un 4,3%.photo_2019-09-25_23-04-56.jpg

Per si no n’hi hagués prou, per si no fos prou excessiu, ara mateix hi ha ampliacions de les infraestructures portuària i aeroportuària en ple procés de planejament o execució. El 2017, l’Ajuntament de Barcelona va signar un vergonyós acord amb el Port que li permet créixer fins a un 40% en tres anys. Tot i que no ha fet públic encara un pla concret, AENA ha donat senyals evidents de pretendre engegar una ampliació de l’aeroport del Prat que facilitaria passar dels 50 milions de desplaçaments anuals a uns 90, més d’un 40% d’increment en els propers anys.

El Govern de la Generalitat ja ha fet una declaració oficial d’emergència climàtica, l’Ajuntament de Barcelona ho farà en els propers mesos. Declaracions buides i hipòcrites si no van acompanyades de polítiques públiques proactives en el mateix sentit. Per començar, cal aturar els plans d’expansió de sectors fortament implicats en l’emissió de CO2, com és el cas de la indústria turística.

El decreixement turístic és una reivindicació sòlida i argumentada, present a Barcelona des de fa anys per motius socials i ambientals. Motius als quals s’afegeix l’emergència climàtica, una evidència des de fa molt temps que ara convenç per la contundència de les seves conseqüències i que està provocant una forta mobilització en els darrers mesos, i molt especialment al llarg d’aquesta setmana de lluita global pel clima.

Per tant, d’entrada cal aturar immediatament qualsevol ampliació del port o de l’aeroport. Però, a més, cal engegar polítiques de decreixement en el tràfic d’avions i de creuers i, més generalment, de decreixement turístic. Les nostres veïnes de Ciutat de Mallorca mostren el camí amb el seu Manifest anti-megacreuers, amb una primera proposta de reduir-ne el nombre a un creuer per dia com a màxim, no més de 4.000 creueristes, i amb un contundent suport social.

Vivim en una ciutat que sembla haver fiat el seu futur econòmic a un sector que la buida de veïnes i de vida, que contamina terra, mar i aire, que contribueix activament al col·lapse climàtic i al qüestionament de la continuïtat de la vida al planeta. En el context actual d’emergència climàtica, el decreixement turístic, d’avions i de creuers són punts clau i essencials per revertir aquestes dinàmiques depredadores i extractives que ens porten al desastre.

Avui 27 de setembre té lloc la gran manifestació de la vaga mundial pel clima, en el marc de la setmana global de lluita pel clima. Animem a participar-hi de forma activa i massiva per tal de deixar clar que necessitem un canvi radical en el sistema. Tot el suport a les companyes i els companys de Fridays for Future, Climacció, Rebel·lió o Extinció, Barris pel Clima, Families for Future i tantes altres.

A Barcelona no hi haurà una veritable reducció d’emissions sense #DecreixementTurístic.

#EmergènciaClimàtica27S #StopCreuers #StopAvions #DecreixementTurístic

Anuncis